Naamioitunut Jumala

The Holy Trinity

“Kuule, Israel! Jehova, meidän Jumalamme, Jehova on yksi.” (5. Moos. 6:4)

“niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Jehova on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole.” (5. Moos. 4:39)

“Te olette minun todistajani, sanoo Jehova, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.” (Jes. 43:10)

“Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (Joh. 17:3)

“Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.” (Gal. 3:20)

Raamatun todistus on harvinaisen selvä. Jumala on yksi. Jumalan lisäksi ei ole mitään muuta jumalaa. Profeettojen todistus on selvä – Jumala yksin pelastaa, armahtaa ja antaa synnit anteeksi. Hänen lisäkseen ei ole ketään toista.

Sitten tullaan kristittyjen näkemykseen Evankeliumeista. Jeesus itse ei kertaakaan sano olevansa itse kaikkivaltias Jumala Jehova, vaan hän kutsuu itseään aina Ihmisen Pojaksi. Kysyttäessä hän myöntää olevansa Israelin Messias. Kysymykseen juutalaisen kansan kuninkuudesta hän vastaa, että hänen kuningaskuntansa ei ole tästä maailmasta. Mutta Jeesuksen jumaluus – kertaakaan Jeesus itse ei sano olevansa itse kaikkivaltias Jumala Jehova, Herra Sebaot. Mutta se ei estä kristittyjä pitämästä Jeesusta Jumalana.

Mitä oikein tapahtui? Profeettojen mukaan Messias on asemaansa voideltu ja korotettu ihminen, ei koskaan Jumala. Mutta kristittyjen mukaan Jeesus on Jumala?

Leikitellään ajatuksella hetki. Jumala itse syntyi ihmiseksi, mitä yksikään profeetoista ei osannut kertoa ennalta. Jumala itse käveli maan päällä, opetti, paransi sairaita, karkoitti riivaajia, kärsi, kuoli, haudattiin ja nousi ylös kuolleista. Kaikki tämä naamion takana. Hän itse kertaakaan ei sanonut olevansa Jumala, hän sanoi opettavansa vain sen, minkä Isä hänelle antaa, hän vaelsi kaikessa Isän teitä, ei koskaan korottanut itseään, vaan ainoastaan Taivaan Isää. Mutta meidän tulisi uskoa, että hän on itse kaikkivaltias Jumala Jehova?

Miksi Jumala kätkeytyisi naamion taakse? Jos hän on itse Jumala, miksi hän ei tehnyt asiaansa täysin selväksi? Miksi kukaan profeetoista ei osannut kertoa Messiaasta, joka on itse kaikkivaltias Jumala Jehova? Miksi Jumala itse kuoli ristillä? Miten Jumala voi kuolla? Toki hän nousi ylös kuolleista, mutta niin nousi Elian henkiin herättämä lesken poikakin, sekä mies, jonka ruumis kosketti Elisan luita. Jeesus itse herätti kuolleita. Joten Jeesuksen ylösnousemus ei ollut mikään ainutlaatuinen tapahtuma historiassa. Kuolleita oli herätetty aiemminkin. Joten kristittyjen todistelut siitä, että Jeesuksen ylösnousemus todisti hänen jumaluudestaan, ovat täyttä puppua. Jos Jeesus on Jumala, tämä asia on meiltä Raamatussa kätketty. On vain kasa jakeita, jotka on käännetty väärin, tai tulkittu kieroon, jotka todistavat Jeesuksen jumaluudesta. Olen nämä jakeet käynyt läpi tässä.

Athanasiuksen uskontunnustuksen mukaan et voi pelastua, jos et usko kolminaisuuteen tismalleen kuten Athanasius sen muotoilee. Wikipedian mukaan kristinuskon ulkopuolella ovat kaikki, jotka eivät usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Jos meidän pelastuksemme ja statuksemme kristittynä edellyttää, että uskomme Jeesuksen jumaluuteen ja kolminaisuusoppiin, miksi Raamatussa tätä oppia ei tehdä täysin selväksi? Miksi kukaan profeetoista ei osaa kertoa sanaakaan kolminaisuusopista? Miksi Uudessa testamentissa kukaan apostoleista ei osaa kertoa sanaakaan kolmiyhteisestä Jumalasta, miksi Jeesus itse ei puhu tästä aiheesta sanaakaan? Ja kuitenkin meidän pelastuksemme riippuu kirkon virallisen uskontunnustuksen mukaan uskostamme kolmiyhteiseen Jumalaan?

Paavali aloitti saarnansa synagoogassa sapattina aina Mooseksen laista, Profeetoista ja Kirjoituksista (Apt. 13:43; 14:1; 17:1-3; 17:17; 18:4; 28:23). Mooseksen todistus on harvinaisen vahva, Jumala on yksi (5. Moos. 6:4). Profeettojen todistus samoin on harvinaisen selkeä – Jumala on yksi, eikä koskaan kaksi tai kolme. Kirjoituksista luemme montaa sanaa Jumalasta, mutta emme sanaakaan siitä, että hän olisi kolmiyhteinen.

Joten jos perustamme uskomme yksin Raamatun sanan varaan, sen sijaan, että seuraisimme Lutheria ja kirkkoisiä, niin päädymme varmasti siihen tulokseen, että Jumala on yksi, ei koskaan kaksi tai kolme. Emme löydä Raamatustamme ainuttakaan todistusta, jonka mukaan Jumala olisi kolmiyhteinen. Joten miksi emme palvoisi Jehovaa, joka on yksi Raamatun mukaan? Miksi palvoa kolminaisuutta, käsitettä, joka esiintyy Raamatussa tasan nolla kertaa? Baruch haShem, palvokaamme Jumalaa, joka on yksi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *