Viittansa tupsua

“Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka. Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen; niin muistakaa ja täyttäkää kaikki minun käskyni ja olkaa pyhät Jumalallenne. (4 Moos 15:38-40)

Ja missä vain hän meni kyliin tai kaupunkeihin tai maataloihin, asetettiin sairaat aukeille paikoille ja pyydettiin häneltä, että he saisivat koskea edes hänen vaippansa tupsuun. Ja kaikki, jotka koskivat häneen, tulivat terveiksi. (Mk 6:56)

Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen: ‘Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne’. (Sak 8:23)

Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien (כנף) alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat (Mal 4:2)

Malakian profetiassa heprean sana siivelle on כנף, kanaf. Sama sana tarkoittaa viitan kulmaa Mooseksen kirjan yo. jakeessa. Ymmärrämme siis, että tässä on profetia Messiaasta, jonka viitan kulmassa olevaa tupsua koskettamalla väkijoukot paranivat.

Suomessa saa melko rauhassa kulkea tupsut (hepreaksi tzitzit) “viitan” kulmissa. Hyvin harvoin minulta kysytään, mitä nuo narut sinun kupeellasi oikein ovat. Kysyttäessä vastaan, että kannan tupsuja, koska Messiaskin kantoi. Silloin tällöin tapahtuu jopa niin, että muistan Herran käskyt nähdessäni tupsuni.

4 thoughts on “Viittansa tupsua”

  1. Ruotissa et voit pitää tupsuja näkyvästi, he hyökkäisivät kimppusi heti. Tällä juoduttaan pitäämään huosujen sisäällä. Kiivaa nähää että on muuitakin suomalaisia jotka usko että tooraa on voimassa. Kämppiä shalom

  2. Tallit (katan tai gadol) ei ole se “viitta” josta kirjoitetaan Toorassa.

    Nämä nykyiset tallitit (katan, pieni alusvaate ja gadol, iso rukousliina) ovat uusjuutalaisuuden (temppelin hävityksen jälkeisen juutalaisuuden) rituaalivaatteita.

    “Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka” (4 Moos. 15:38).

    “Toorassa (4 Moos. 15:38) käskettiin laittamaan tsitsit viittojensa kulmiin, siis vaatteeseen jota tavallisesti päivittäin käytettiin.”

    Tällaista “viittaa” jota käytettäisiin päivittäin ja johon kietoudutaan yöllä nykyään ei juuri tapaa (2 Moos 22:26,27).

    Mutta uusjuutalaisuudessa on keksitty rituaalivaatteeksi nämä tallit katan ja tallit gadol.

    Sanaa tallit ei löydy Raamatusta ja nuo Tooran tekstit joissa puhutaan ‘viitasta’ eivät sovi näihin rabbien keksimiin tulkintoihin.

    1. En oikein ymmärrä mikä ongelma on tallit viitassa. Toorassa käsketään sitoa tupsut vaatteen kulmiin, jossa heprean sana beged voi tarkoittaa mitä tahansa vaatetta. Täten itse sidon tupsut housujeni kulmiin. Silloin kun käytän verkkareita, joihin tupsua ei saa, enkä tahdo t-paitoihini tehdä reikiä, käytä tallit viittaa, jossa on nämä tupsut. Mikä ongelma on siinä, että noudattaakseen Tooran käskyä sitoa tupsut vaatteen kulmiin käytetään tätä tarkoitusta varten tallit viittaa?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *