Vaskikäärme

“Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli. Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: “Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme.” Ja Mooses rukoili kansan puolesta. Silloin Herra sanoi Moosekselle: “Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon”. Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” (4. Moos. 21:6-9)

Israelin kansa kapinoi jälleen Jumalaa vastaan. Jumala lähetti heidän kimppuunsa myrkkykäärmeitä, alkukieli kertoo myrkkykäärmeistä, jotka aiheuttivat polttavaa tuskaa. Kun kansa katui ja halusi päästä eroon käärmeistä, Jumala käski Mooseksen tehdä vaskikäärmeen, nosta se tangon päähän ja jokainen, joka katsoi käärmeeseen, parani tästä tappavasta vitsauksesta. Kyse oli Jumalan armonvälineestä. Ihmisen ei tarvinnut tehdä muuta kuin katsoa tangon päässä kohotettuun käärmeeseen, niin hän parani. Ihmeellinen on Jumala. Kristityt sanovat, että vaskikäärme oli esikuva Kristuksesta. Jeesus itse sanoo:

“Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän” (Joh. 3:14)

Jeesus itse vertaa itseään vaskikäärmeeseen, joten voimme pitää vaskikäärmettä Jeesuksen esikuvana. Niin kuin Mooses kohotti vaskikäärmeen tikun nokkaan, niin Jeesus korotettiin paalussa. Käärmeenpuremista parannuttiin vain katsomalla vaskikäärmeeseen, samoin me parannumme vain katsomalla Jeesusta. Kyse on Jumalan lähettämästä armonvälineestä, Jumala yksin pelastaa, mutta käyttää pelastukseen välillä erikoisia keinoja. Toinen esimerkki on pääsiäislammas, jonka veri pelasti tuhoajalta, joka sekin on esikuva Jeesuksesta. Toki Jumala olisi voinut pelastaa kansansa suoraan ilman mitään symboleita tai merkkejä, mutta jostain syystä Jumala päätti käyttää tällaisia konkreettisia kuvia hänen armostaan. Mutta mitä tapahtui vaskikäärmeelle?

“Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.” (2. Kun. 18:4)

Juutalaiset siis antoivan vaskikäärmeelle nimen Nehustan ja palvoivat sitä jumalana. Onko vaara, että Jeesukselle on käynyt samoin? Kristityt tekivät Jeesuksesta Jumalan ja palvoivat häntä jumalana, aivan kuten vaskikäärmettä. Näin he palvovat luotua Luojan sijaan. Eikö vaskikäärmeen tapaus osoita, että meidän ei tule palvoa Jumalan meille antamia armonvälineitä, kuten Jeesusta, vaan yksin Jumalaa? Palvoivatko israelilaiset ja kumarsivat pääsiäislammasta, joka pelasti heidät tuhoajalta? Eivät tietenkään, vaan he palvoivat yksin Jumalaa, joka heidät pelasti. Samoin kun Jumala lähetti ainoan Poikansa, Jeesuksen, pelastamaan kansansa sen synneistä, kuolemaan ristillä meidän puolestamme, tuleeko meidän kumartaa ja palvoa Jeesusta, armonvälinettä, vai Jehovaa? Eikö vaskikäärmeen tapaus osoita selvästi, että Jumala pelasti meidät Jeesuksen kautta, mutta kaikki kunnia ja ylistys kuuluu yksin Jehovalle? Vaskikäärme ei pelastanut juutalaisia, vaan yksin Jumala. Missä kohtaa Jeesus käskee meidän rukoilla itseään, palvoa itseään ja ylistää itseään? Eikö Jeesus opeta meitä rukoilemaan yksin Isää ja antamaan kaiken kunnian yksin Isälle?

8 thoughts on “Vaskikäärme”

  1. Late kirjoitti: -Kristityt tekivät Jeesuksesta Jumalan ja palvoivat häntä jumalana, aivan kuten vaskikäärmettä. Näin he palvovat luotua Luojan sijaan.

    Raamatun ilmoitus on, että Jumalan Poika tarkoittaa ihmiseksi tullutta Jumalaa. Jeesus Kritus oli siis Jumala, kuten apostoli Tuomas sanoi.

    Jes 9:6 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

    Joh 20:28 Silloin Tuomas sanoi: “Minun Herrani ja Jumalani!”
    29 Jeesus sanoi hänelle: “Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.”

    Raamattu myös kertoo, että Jumala loi Poikansa kautta koko maailman ja Poikaansa varten. Jumalan Poika on siis luoja.

    Kol 1:15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
    16 Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.

    Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala. Se tarkoittaa sitä, että nämä ovat samaa Jumalan olemusta. Jumala ilmaisee itseään näiden kolmen persoonansa kautta, mutta se ei tarkoita sitä, että olisi kolme Jumalaa. On olemassa vain yksi Jumala. Jumalan Poika on ihmiseksi tullut Jumala.

    1. Jesaja 9:6 ei sano, että lapsi on itse Väkeä Jumala, vaan että hänen nimensä on. Tässä sanotaan, että hänen nimensä on Iankaikkinen Isä – miten tämä sopii yhteen kolminaisuusopin kanssa, jonka mukaan Poika nimittäin ei ole Isä? Tuomas huudahtaa taivaaseen ja toteaa, että minun Jumalani. Ei ole mitään syytä olettaa, että hän tässä kutsuu Jeesusta Jumalaksi. Kol. 1:15 kuuluu alkukielen mukaan kuten Uuden maailman käännös ja Raamattu Kansalle oikein kääntävät “Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen.” Hän siis on luomakunnan esikoinen, eli siis ensimmäinen luotu olento, ei itse Luoja. Missään kohtaa kreikkaa ei tässä ole mitään “ennen” sanaa. Eikö ole Paavalilta himan harhaanjohtavaa puhua Jeesuksesta Jumalan kuvana, jos hän todellisuudessa on itse Jumala? Jos hän on Jumalan kuva, miten hän voi olla itse Jumala?

      Lasketaanpas. Jos Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, silloin meillä on kolme Jumalaa, ei yksi. Raamatun kiistaton todistus on, että Jumala on yksi. Jeesusta missään kohtaa ei kutsuta Jumalaksi. Myönnätkö faktat – että Jeesus itse ei kertaakaan sano olevansa Jumala ja yksikään profeetoista ei osannut kertoa sanaakaan Jumalasta, joka syntyy ihmiseksi?

      1. Jeesus myös sanoi, ettei ketään muuta saa sanoa Isäksi, kuin Isää Jumalaa. Jos Jesaja sanoo poikalapsen nimen olevan Isä ja Jumala, niin johtopäätös on yksiselitteisen selvä: Jumalan Poika on Isä Jumala.

        Matt 23:9 Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa.

        Jes 9:6 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.

        Raamatussa on lukuisia kohtia, joista voimme täysin yksiselitteisesti päätellä, että Jumalan Poika on Jumala. Esim. se, että Johannes Kastaja todisti, että Jeesus Kristus on Jehova.

        Mark 1:2 Profeetta Jesajan kirjassa sanotaan: — Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.
        3 Ääni huutaa autiomaassa: “Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut!” [Jes. 40:3+]
        4 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.

        Mitä tulee siihen, että Jeesus Kristus on Luoja, niin sen asian toteaa täysin yksiselitteisesti Hebrealaiskirje.

        Heb 1:2 mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.

        1. Nyt olet poikennut pahasti kolminaisuusopista, kun esität, että Jeesus on Isä. Tuollaisesta heresiasta sinut olisi keskiajalla poltettu roviolla. Kuten jos sanoin, Jes. 9:6 sanoo, että hänen nimensä on, ei sanota, että hän on.

          Mitä tulee Johannes Kastajan todistukseen, hän on ääni joka huutaa erämaassa, raivatkaa Herralle tie, ei ole mitään syytä olettaa, että hän tällä tarkoittaisi Jeesusta.

          Heb. 1:2 sanoo, että hänen välityksellään on kaikki luotu, missään kohtaa Raamattua ei sanota, että hän itse on luonut.

          1. Late kommentoi: -Nyt olet poikennut pahasti kolminaisuusopista, kun esität, että Jeesus on Isä. Tuollaisesta heresiasta sinut olisi keskiajalla poltettu roviolla.

            Heheh, onneksi emme ole keskiajalla katolisen kirkon inkvisitiossa ;-D

            Minä opetan, että on olemassa vain yksi Jumala, joka ilmaisee itseään kolmen persoonansa Isä, Pojan ja Pyhän Hengen kautta. Jos sanon, että Poika on Isä, niin saman asian sanoi myös Jeesus opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhtä ja yksi. Tuo ei ole harhaoppia vaan Raamatun ilmoitus.

            Sinä teet tässä asiayhteydessä ja asiassa keinotekoisen eron nimen ja olemuksen välille vastoin kirjoitusten tarkoitusta. Jeesus sanoi, ettei kellään muulla saa olla Isän nimeä kuin Isällä ja Jesajan mukaan poikalapsi on Isä Jumala. Asia on sillä selvä.

            Late kommentoi: -Mitä tulee Johannes Kastajan todistukseen, hän on ääni joka huutaa erämaassa, raivatkaa Herralle tie, ei ole mitään syytä olettaa, että hän tällä tarkoittaisi Jeesusta.

            Jeesuksen sanojen mukaan Johannes Kastaja oli Jehovan edelläkävijä. Jeesuksen todistus itse asiassa merkitsee myös sitä, että Jeesus sanoo olevansa Jumala, sillä Johannes tuli raivaamaan Jehovalle tietä tulla ja Johannes osoitti nimenomaan Jeesukseen.

            Matt 11:10 Hän on se, josta on kirjoitettu: — Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.
            11 “Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän.
            12 Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen.
            13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta,
            14 ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla

          2. “Jesajan mukaan poikalapsi on Isä Jumala”

            Ei Jesaja sano, että hän on iankaikkinen Isä, vaan että hänen nimensä on – Raamatussa lukuisilla ihmisillä on ns. teoforinen, eli Jumalaan viittaava nimi, eikä kukaan heistä ole itse kaikkivaltias Jumala Jehova.

            Johannes Kastaja tekee samaa kuin Jeesus, kehotti meitä kääntymään Jehovan puoleen. Missä kohtaa Jeesus itse sanoo olevansa Jumala ja käskee meitä rukoilemaan, palvomaan ja ylistämään itseään? Luku ja jae kiitos.

          3. Late kommentoi: -Ei Jesaja sano, että hän on iankaikkinen Isä, vaan että hänen nimensä on – Raamatussa lukuisilla ihmisillä on ns. teoforinen, eli Jumalaan viittaava nimi, eikä kukaan heistä ole itse kaikkivaltias Jumala Jehova.

            Tässä asiayhteydessä Pojan nimi kertoo, kuka hän on. Kyse ei ole nyt nimen teoforisuudesta vaan, että Raamatun ilmoitus on, että Jumalan Poika on ihmiseksi tullut Jumala. Jeesus Kristus on ihmiseksi tullut Jehova.

            Late kommentoi: -Johannes Kastaja tekee samaa kuin Jeesus, kehotti meitä kääntymään Jehovan puoleen.

            Sinä et nyt jostain syystä halua tunnustaa olennaista. VT profetoi, että Jehova tulee kansansa keskelle ihmisenä. Mm. Jesaja ja Malakia profetoivat, että ennen Jehovan tuloa, Jehova lähettää edeltäkävijän, joka raivaa tien Jehovan tulmista varten. Johannes Kastaja oli juuri tämä edelläkävijä, joka tuli todistamaa siitä, että Jeesus Kristus on Jehova. Jos sinä et tätä kykene ymmärtämään, niin ole sitten ymmärtämättä.

          4. Kuten sanoin, kyse Jes. 9:6 on nimistä, ei mistään muusta. Missään kohtaa profeetat eivät tiedä sanaakaan Jumalasta, joka syntyy ihmiseksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *