Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi

“Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu.” Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.” (Mk. 7:19, 1938)

“Eihän se mene hänen sydämeensä — vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu.” Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.” (Mk. 7:19, 1992)

“Sillä ei se mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja menee luonnollisesti ulos, kaikki ruat puhdistain.” (Mk. 7:19, Biblia)

Usein kuulee sanottavat, että Jeesus puhdisti kaikki ruuat. Näin sanotaan kuulemma Markuksen evankeliumissa. No niinhän käännöksissä sanotaan, mutta alkukielessä Jeesus ei sano mitään tällaista. Biblia on tarkka ja alkukielelle uskollinen käännös, joka kääntää tämän jakeen oikein. Suoli tekee puhdistuksen, ei Jeesus. Alkukielessä ei ole sanaa Jeesus, eikä siellä todellakaan sanota, että “näin hän sanoi”. Kyse on Raamatun kääntäjien törkeästi lisäyksestä Jumalan sanaa. Biblian ohella myös KJV kääntää tämän jakeen oikein. Ja jos katsomme rinnakkaisevankeliumia Matteuksen evankeliumia, siellä Jeesus ei sano sanaakaan kaikkien ruokien puhdistamisesta.

Mistä tässä Raamatun kohdassa oli kyse? Huomaa, että fariseukset eivät syyttäneet Jeesusta ja opetuslapsia saastaisten ruokien syömisestä, vaan epäpuhtain käsin syömisestä. Juutalaisten perinnäissäänön mukaan kädet tuli rituaalisesti pestä ennen ruokailua. Juutalaiset noudattavat tätä perinnettä edelleen. Kyse oli siis juutalaisten perinnäissäännöstä, siitä ei ollut mitään puhetta, saiko saastaisia eläimiä nyt syödä. Jeesus syyttää fariseuksia Jumalan käskyn hylkäämisestä perinnäissäännön tähden. Olisi todella tekopyhää Jeesukselta sitten itse kumota Jumalan käsky. Matteuksen evankeliumissa Jeesuksen loppukaneetti on, että epäpuhtain käsin syöminen ei saastuta ihmistä (Mt. 15:20). Jeesuksen opetuksella oli tasan yksi pointti, että juutalaisten perinnäissääntö käsien pesemisestä oli täysin turha. Jeesus ei opettanut, että kaikki ruoka on nyt puhdasta.

Mikäli Jeesus todella opetti, että kaikki ruoka on puhdasta, Pietari, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, ei ainakaan saanut sitä memoa, sillä hän sanoo vuosia ylösnousemuksen jälkeen, että ei ole koskaan syönyt mitään saastaista. “Mutta Pietari sanoi: “En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista”.” (Apt. 10:14) Monet sanovat, että Pietarin näky saastaisista eläimistä tarkoitti, että Jumala on puhdistanut kaikki ruuat. Näyssä Pietarin eteen laskeutuu taivaasta vaate, joka on täynnä saastaisia eläimiä ja taivaasta kuuluu ääni, joka käskee Pietarin teurastaa ja syödä. Näky toistuu kolme kertaa, eikä Pietari ymmärrä sitä. “Ja kun Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen näkemänsä näky mahtoi merkitä, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla” (Apt. 10:17) Pietarin mielessä siis näyn kirjaimellinen tulkinta, että kaikki ruoka on puhdasta, on mahdoton. Myöhemmin Korneliuksen luona Pietari ymmärtää näyn vertauskuvallisen merkityksen: “Ja hän sanoi heille: “Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.” (Apt. 10:28) Pietari ei sano, että minulle on Jumala osoittanut, että kaikki saastaiset eläimet nyt kelpaavat ravinnoksi, vaan että ketään ihmistä ei saa sanoa epäpyhäksi tai saastaiseksi. Pietarin näky siis merkitsi vain yhtä asiaa, että evankeliumi tuli julistaa myös pakanoille, se ei tarkoittanut, että Jumala nyt on puhdistanut kaikki ruuat.

“Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden.” (1 Kor. 10:25).

Konteksti on tärkeä, kun lukee Raamattua. Korinttolaiskirjeen kohdan konteksti on epäjumalille uhratun lihan syömisessä. Siitä ei keskusteltu alkuunkaan, saako saastaisia eläimiä syödä. Paavalin ohje epäjumalille uhrattuun lihaan on, että sen suhteen ei tule olla liian nirso, syökää siis kaikkea mitä lihakaupassa myydään. Jos lihakaupassa myydään uhanalaisia eläimiä, paskaa tai kiviä, söisitkö niitä? Et tietenkään! Samoin jos lihakaupassa myydään saastaisia eläimiä, niitä ei tietenkään tule syödä.

” ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, ” 1 Tim. 4:1-6.

Huomaa, että nämä valheveljet kieltävät nauttimasta ruokia, jotka Jumala on luonut nautittavaksi. Jumala ei luonut kaikkia maassa matelevia liskoja meille ravinnoksi! Kaikki maassa ryömivät olennot eivät ole Jumalan meille ruuaksi luomia. Jumala on sanassaan selkeästi ilmoittanut, mitkä lajit kelpaavat meille ravinnoksi ja mitkä eivät.

Nooa otti arkkiin puhtaita eläimiä seitsemän paria, mutta saastaisia vain yhden parin. Siksi Raamatun mukaan puhtaat eläimet ovat todellakin geneettisesti puhtaampia kuin saastaiset, ja siksi meille terveelliseempiä ravinnoksi.

Jumala ei missään kohtaa sanassaan anna meille lupaa syödä hiiriä, äyriäisiä, sikaa, skorpioneja tai liskoja. Ei missään kohtaa. Koska puhtaat eläimet ovat geneettisesti puhtaampia kuin saastaiset, miksi Jumala olisi muka uudessa liitossa antanut meille luvan syödä terveydelle haitallisia saastaisia eläimiä? Monet selittävät ummet ja lammet, että Jeesuksen ylösnousemus muutti kaiken, että Jeesuksen sovitustyön tähden saastaiset eläimet kelpaavat meille nyt ravinnoksi. Mutta mitä järkeä tällaisessa selittelyssä on? Miksi ylösnousemuksen jälkeen yhtäkkiä saastaiset eläimet olisivat puhtaita? Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että saastaiset eläimet nyt ovatkin meille ravinnoksi kelpaavia. Ei missään kohtaa. Joten jos me noudatamme Jumalan sanaa, pidämme kiinni Jumalan asettamista ruokasäädöksistä.
“Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.” (Jes. 66:17)
“He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa.” (Jes. 65:4)
Sanooko Jumala Raamatussa, että niistä tulee loppu, jotka noudattavat ruokasäädöksiä, vai niistä, jotka syövät saastaista?

15 thoughts on “Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi”

  1. Ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se saastuttaa, mikä tulee suusta ulos.

    En harjoita saastaisten eläinten syömistä, ja olihan vielä Ilmestyskirjassakin puhe saastaisista ja vihattavista linnuista.

    Kuitenkin, jos tuli syöneeksi saastaista, oli saastainen iltaan asti.
    …vaan se menee vatsaan ja ulostuu.

    Saastainen ruoka ei tosiaan saastuta kovin pitkäksi ajaksi rituaalisesti. Mutta ei minusta ole mitään järkeä jatkuvasti ehdoin tahdoin rikkoa näin yksinkertaisia ruokasäädöksiä. Kun ei edes ole pelkästään geneettisestä puhtaudesta kyse vaan vielä enemmän siitä, millaiset terveysriskit eläinperäisen ruuan syömisessä on. Hyvin yksinkertainen esimerkki: sian syöminen on riskaabelimpaa kuin naudan, koska nauta on aito märehtijä ja keho puhdistaa monet epäpuhtauden paljon tehokkaammin kuin sialla. Niiden ruokvaliossakin on iso ero. Ihminen on mitä syö, nauta on mitä syö ja sika on mitä se syö. Sioissa on paljon enemmän loisia ja muita mikrobeja ja homma ei jää vielä tuohonkaan.

    1. “Kuitenkin, jos tuli syöneeksi saastaista, oli saastainen iltaan asti.” Pahoittelen, mutta näin ei sanota missään kohtaa Tooraa. Toorassa ei ole mitään seuraamusta kerrottu siitä, jos vahingossa tai tahallaan syö saastaista. Mutta saastaista ei saa syödä ja sillä sipuli. Oleellista on ymmärtää konteksti, fariseukset eivät moittineet opetuslapsia saastaisten eläinten syömisestä, vaan epäpuhtain käsin aterioimisesta. Ja Jeesuksen opetuksen koko pointti oli, että epäpuhtain, eli pesemättömin käsin, syöminen ei saastuta.

  2. PUHTAAT JA SAASTAISET ELÄIMET

    Uuden liiton kirjoituksissa ei missään ole kumottu Jumalan asettamia ruokasäädöksiä (3Moos. 11. ja 5Moos. 14.). Nooa tiesi jo ennen lain antamista erotuksen puhtaiden ja saastaisten eläinten välillä (1Moos 7:2,3).

    Yksittäisillä jakeilla kun ne irroitetaan asiayhteydestä saadaan tosin näyttämään että Uudessa liitossa kaikkien eläinten liha olisi syötäväksi kelpaavaa. Tällaisia kohtia teksteistä käytetään usein kun halutaan osoittaa että Jumalan antamat ruokasäädökset eivät Uudessa liitossa olisi voimassa.

    ”Näin Hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi” (Mark 7:19).

    Kun luetaan koko asiayhteys niin nähdään että tässä oli kysymyksessä vain käsienpesu ennen ruokailua. Mark 7:3: “Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennen kuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä.” Matteuksen 15:nnessä luvussa (1-20) kerrotaan samasta asiasta. Siinä Jeshua kertoo että sydämestä lähtevät pahat asiat saastuttavat ihmisen ja Hän jatkaa: “Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä” (15:20). Ei siis ollut kysymys siitä MITÄ syötiin vaan MITEN syötiin (Mark 7:1-19; Matt 15:1-20).

    “Nouse, Pietari, teurasta ja syö” (Apt 10:13).

    ”…minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi” (Apt 10:15). Apostolien teoissa (10:1-11:18) kerrotaan Pietarin näystä jossa hänen eteensä laskettiin liinavaatteessa saastaisia eläimiä ja hänelle sanottiin: “Nouse, Pietari, teurasta ja syö.” Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen näkemänsä näky mahtoi merkitä ja hän mietti tuota näkyä. Tällä näyllä Jumala halusi selvittää Pietarille että ilosanoma kuuluu myös pakanoille. Juutalaiselle on luvatonta seurustella
    vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta tällä näyllä Jumala osoitti, ettei pidä sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi eikä saastaiseksi. Näinä vuosina Jeshuan kuoleman jälkeen juutalaiset eivät olleet kertoneet ilosanomaa Jeshuasta pakanoille vaan kaikki uskovat olivat juutalaisia mutta nyt Pietari meni roomalaisen pakanan kotiin. Kun hän sieltä palattuaan Jerusalemiin selvitti
    asiaa veljille niin yhdessä todettiin: “Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi.” Tässä ei siis ollut kysymyksessä ruoka vaan juutalaisten saastaisina pitämät pakanat jotka myös ovat puhtaita kun he ottavat vastaan ilosanoman ja tulevat Jeshuaan uskoviksi.

    Pietari söi Galatiassa pakanoiden kanssa

    Joidenkin vuosien kuluttua Galatiassa Pietari (Keefas) oli unohtanut tämän opetuksen. Hän kyllä meni pakanauskovien koteihin ja söi heidän kanssaan, mutta kun paikkakunnalle tuli juutalaissyntyisiä uskovia niin hän ei enää tehnyt niin vaan erottautui pakanoista. Tästä Paavali moitti häntä. Gal 2:11-13: ”Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja,
    koska hän oli herättänyt suurta paheksumista. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja, ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.” Tässä EI ollut kysymyksessä että MITÄ syötiin VAAN MISSÄ SEURASSA seurassa syötiin.

    ”Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden” (1 Kor 10:25).

    Tällä jakeella usein yritetään osoittaa että ruokasäädökset eivät ole enää voimassa: ”Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden” (25). ”Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden” (27). Tällaisesta Paavali antaa ohjeen: ”Mutta jos
    joku sanoo teille: ’Tämä on epäjumalille uhrattua’, niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden; en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi? (28,29).

    Näissä EI ole kysymyksessä PUHTAAT TAI SAASTAISET eläimet VAAN EPÄJUMALILLE UHRATUISTA lihoista.

    ”…ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti” (Hepr 9:9,10).

    Heprealaiskirjeen 9:nnestä myös otetaan usein esille nämä sanat: ”Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa, vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti” (9,10). Tämä on kirjoitettu ennen temppelin hävitystä ja eikä tässä siis ole kysymys arkielämän ruuista, juomista ja pesuista vaan temppelipalvelukseen liittyvistä asioista. Jeshuan kuoleman ja ylösnousemisen jälkeen temppelipalvelusta jatkettiin vielä n. 40 vuotta mutta turhaan, sillä oli tullut uusi järjestys. Tämä siis käsittelee vanhan liiton uhrijumalanpalvelusta ja rituaalisia puhdistuksia, mitä papit suorittivat ennen Jahvelle uhraamista. Herralle tuli uhrata eläimiä, lestyjä jauhoja, niistä leivottuja kaltiaisia ja viiniä eli ruoka- ja juomauhreja eläinuhrien lisäksi. Sekä eläimen jalat että sisälmykset tuli pestä vedessä että myös papin itsensä ja itsensä saastuttaneen ihmisen tuli pestä itsensä vedessä. (2Moos. 29:40; 3Moos 1:9,13; 2:1; 4Moos 19:7-22.) Näiden säädösten noudattaminen tuli tarpeettomaksi, koska Jeshua Messias on yhdellä ainoalla uhrilla korvannut aikaisemmat eläin- ja ruokauhrit sekä juomauhrin. Asiayhteydestä päätellen tässä ei kumota eläinten jaottelua saastaisiin ja puhtaisiin eläimiin vaan ainoastaan eläinten uhraaminen ja pesut (mikve: upotus) eli puhdistusrituaalit, mitkä eivät kuulu uuden liiton jumalanpalvelukseen.

    ”Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea…” (Room 14:2).

    Room 14:1-4: ”Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.” Tässä EI ole kysymyksessä PUHTAAT TAI SAASTAISET eläimet VAAN se miten tulee suhtautua KASVIS- ja LIHARUOKIIN.

    Seuraavissa jakeissa on puheena paasto. Room 14:5-7: ”Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa. Sillä ei kukaan
    meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.” Tässä olevia sanoja: “Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä” käytetään yleensä silloin, kun halutaan kumota Jumalan asettama sapatti tai muut juhlapäivät (3 Moos 23) mutta asiayhteydestä
    näkee että siitä ei ole kysymys vaan paastoamisesta. Paavali kirjoittaa että kukin voi valita itse päivät jolloin paastoaa. Ortodoksijuutalaisilla on määrätyt viikonpäivät jolloin ei syödä, mutta Jeshuaan uskova voi itse vapaasti valita syökö vai paastoaako ja milloin paastoaa.

    ”…on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista…” (Hepr 13:9).

    ”Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet” (13:9). Tässä EI ole puhe tavallisesta RUUASTA VAAN OPEISTA.

    “Älä tartu, älä maista, älä koske!” (Kol 2:21)

    Jos te olette Messiaan kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikään kuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: “Älä tartu, älä maista, älä koske!” – sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta – ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi” (Kol 2:20-23).

    Tässä ei ole kysymyksessä Jumalan asettamat säädökset vaan ihmisten kuten tuossa sanotaan: ” ihmisten käskyjen ja oppien mukaan”.

    On uskonlahkoja joissa määritellään että mitä saa tehdä ja syödä. ”ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan” (1Tim 4:3). Ihan mitä tahansa Jumala ei ole luonut syötäväksi kiitoksella mutta jos esim. kielletään syömästä liharuokia, juomasta kahvia jne. niin ne ovat ihmisten säädöksiä joita uskovan ei tarvitse noudattaa.

    “Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Messiaan” (Kol 2:16,17).

    Kun tämä luetaan asiayhteydessään niin selvästi näkyy että Jumalaa tottelevia ei pidä tuomita. Käännöksissä tämä on saatu näyttämään toiselta, sillä alkutekstin vastaisesti siihen on lisätty “vain” sana. Eivät nämä ole VAIN tulevaisten varjoja, vaan ne OVAT juuri sitä, ne ovat esikuvallisia.

  3. Tuota lihansyöntiasiaa pohdiskelen – en siis ole asiantuntija, pidätän itselläni oikeuden olla väärässä kaikessa.
    Jos muistan oikein, niin aivan alussa Jumala oli luvannut ihmiselle vain kasvikunnan tuotteet.

    Aikaa kului, Nooa rakensi arkin, tuli vedenpaisumus.
    Arkkia kait jotkut pitävät eräänä Jeesuksen esikuvista.
    Pelastuksen jälkeen, kun pelastetut 8 henkilöä olivat jo kuivalla maalla ruokasäädökset muuttuivat.
    KR1776, 1. Moos. 9:3-4: “Kaikki, jotka liikkuvat ja elävät, olkoot teille ruaksi: niin kuin viheriäisen ruohon, olen minä kaikki teille antanut. Ainoastansa älkäät syökö lihaa, jossa vielä on veri itsessänsä”
    KR33, 1. Moos. 9:3-4: “Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.”
    UM tietää kertoa, että “Jokainen liikkuva, elossa oleva eläin olkoon teille ravinnoksi…”

    Raamattu on harrastukseni, paljon sitä olen lukenut ja jotenkin vain olen edelleen aivan alkumetreillä sen ymmärtämisessä. Miten asia sitten ikinä onkaan, niin tuosta tulee sellainen kuva, että lihaa ei eroteltu, vaan kaikki oli tarkoitettu syötäväksi vedenpäisumuksen jälkeen.

    Jälleen kului aikaa.
    Israelin kansa vaelsi erämaassa. Ruokaa koskevat säännökset jälleen muuttuivat, ainakin israelilaisten osalta. Miten lie muiden osalta, kuka sen tietää?
    Ruokasäännökset tiukkenivat, joskaan ei niin tiukoiksi, kuin alunperin, ennen vedenpaisumusta.
    Ruokasäädösten muutokset toi kansalle Mooses, joka kertoi, että joskus tulevaisuudessa tulee joku hänen kaltaisensa profeetta. Ehkäpä Moosesta voi jossain mielessä myös pitää Kristuksen esikuvana, kuten sitä Nooan arkkiakin.

    Jälleen kului aikaa, ollaan jo ajanlaskun alun jälkivuosilla. Nyt ei tullut enää Jeesuksen esikuvaa, vaan itse Israelin odotettu Messias, Jeesus itse.
    Moni asia muuttui jälleen.
    Jotkut uskovat, että jälleen jopa ruokasäännöksissäkin tuli muutos.

    1. Itse en usko, että ruokasäädöksiin tuli mitään muutosta, koska Raamattu sanoo, että Toora, eli Mooseksen laki on ikuinen ja niinhän Jeesus itsekin sanoo, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain. Huomaathan, että Nooa otti arkkiin puhtaita eläimiä seitsemän paria, saastaisia vain yhden. Tästä syystä Raamatun mukaan puhtaat eläimet ovat myös geneettisesti saastaisia puhtaampia ja siksi meille terveellisempiä ravinnoksi.

  4. Yksi kysymys Latelle, tai jollekulle muulle asiaan perehtyneelle.
    Lainaus Jeesuksen puheesta:
    Markus 7:18 – 19:
    Ja hän sanoi heille: “Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?
    Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu.”

    Rinnakkaiskohta Matteukselta:
    15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.”

    Tuossa Jeesus puhuu ainakin ruuasta.
    Voiko se olla niin, että se, mikä menee suusta sisään, ei saastuta ihmistä?
    Mooseksen lain mukaan ymmärtääkseni ei ollut lähellekään noin vapaata.
    Jos suusta sisään menevä ruoka ei saastuta ihmistä, niin julistaako Jeesus tuolla sanomallaan kaikki ruuat puhtaaksi vai kuinka nuo tekstikatkelmat pitäisi tulkita?
    Vai julistaako Jeesus tuossa vain puhtaat ruoat puhtaiksi?

    1. Kun ottaa kontekstin huomioon, fariseukset syyttivät opetuslapsia epäpuhtain käsin syömisestä. Tässä kontekstissa Jeesus sanoo, että mikään, mikä menee suusta sisään, ei voi saastuttaa ihmistä. Toisin sanoen, epäpuhtain käsin syöminen ei saastuta ihmistä. Tämä oli Jeesuksen opetukse pointti ja se, että paljon enemmän tulee olla huolissaan siitä, mikä tulee suusta ulos, kuin mikä menee siitä sisään. Itse en tuhlaa aikaani ruokasäädösten pohtimiseen.

  5. Lainaan Laten tekstiä:

    Mikäli Jeesus todella opetti, että kaikki ruoka on puhdasta, Pietari, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, ei ainakaan saanut sitä memoa, sillä hän sanoo vuosia ylösnousemuksen jälkeen, että ei ole koskaan syönyt mitään saastaista.

    Pietari oli ollut kauan Jeesuksen seurassa, eikä hänelle ollut siihen mennessä selvinnyt sekään, että evankeliumi kuului pakanoillekin.
    Jos on niin, että kaikki ruoka on puhdasta, niin ei sekään ollut hänelle selvinnyt. Mitä lie muuta, mikä oli epäselvää? Jumala kuitenkin ohjasi Pietaria ja kaiketikin selvitti hänelle hyvin paljon asioita. Paljon varmaan jäi selvittämättäkin, ihmiselämä kun ei riitä kovinkaan pitkälle tällä saralla riitä.

    Vertaukset ja verrattavat kohteet ovat ikäänkuin pareja.
    Epäpuhtaiden eläinten joukko oli vertaus, jolla viitattiin kohteeseen, joka oli pakanat.
    Muita vastaavia pareja: sinapin siemen & taivasten valtakunta, luste & vihan lapset jne…
    Yleensä vertaukset Raamatussa ovat olleet sellaisia, joissa vertaus/kuvaus itsessään on ollut tosi tai ainakin sellainen, että sitä ei voi suoralta kädeltä sanoa vääräksi.
    Esim. kylväjä vertaus. Siinä kylväjä kylvää siementä erilaisiin paikkoihin. Tämä on sellaisenaan totta.
    Vertaus miehestä, joka kylvi peltooonsa hyvää siementä ja yöllä vihamies kylvi lustetta. Tämäkin on sellaisenaa totta ja täysin mahdollista.
    Väärä tuomari ja leskivaimo, jne…
    VT:ssä on paljon kuvakieltä, kuten kiehuva pata ja mitä niitä nyt onkaan, jotka sellaisinaan ovat totta, vaikka ovatkin vertauskuvia.
    Onko tässä Pietarin tapauksessa kuitenkin niin, että vertauskuva itse ei olekaan totta ja itseasiassa onkin juuri päinvastainen totuuden kanssa?
    Mitä muita vastaavia vertauksia VT:n tai UT:n puolelta löytyy, jossa vertauskuva on päinvastainen totuuden kanssa?
    Jään itsekin miettimään asiaa. Raamattu on sen verran pitkä kirja, että ehkä sieltä joitakuita löytyy. Veikkaan,e ttä ei löydy monta, mutta en uskalla tässä vaiheessa vielä sanoa, että ei löydy yhtään.

    1. Itse pidän merkittävänä, että missään kohtaa Raamattua meidän ei kerrota kenenkään apostoleista syöneen koskaan mitään saastaista. Jos Jeesus opetti, että kaikki ruoka on puhdasta, miksi opetuslapset eivät syöneet saastaista? Jos he olisivat syöneet saastaista, fariseukset olisivat varmasti syyttäneet heitä tästä asiasta ja siitä kerrottaisiin Raamatussa. Pidän kiinni siitä, että Toora on täydellinen ja ikuinen Jumalan pyhä, vanhurskas ja hyvä laki, jos piirtoakaan ei ole kumottu, ei edes ruokasäädöksiä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *