Kirje uusnatsille

https://en.wikipedia.org/wiki/Nazism_and_race#/media/File:Nazi_racial_propaganda.jpg

Olen keväästä asti vaihtanut sähköpostitse ajatuksia erään uusnatsin kanssa. Hän ei itse välttämättä kutsu itseään uusnatsiksi, mutta koska hän lainaa suoraan uusnatsien ajatuksia uusnatsien sivustoilta ja ajattelee juutalaisista kuten uusnatsit, kutsun häntä tässä uusnatsiksi. Hän lienee kristitty ja uskoo, että Raamattu on Jumalan sanaa. Siksi olen hänelle yrittänyt rautalangasta vääntää, mitä Raamattu opettaa meille juutalaisista. En ole kiirehtinyt vastaamaan hänelle, vaan olen pohtinut aina pitkään ja hartaasti mitä vastaan hänelle. Nyt hän kertoi menettäneensä näkönsä toisesta silmästään ja pyysi minua vastaamaan kiireesti, koska hänellä välttämättä ei ole paljoa aikaa odottaa vastausta. Tässä minun vastaukseni hänelle, rivien välistä voitte päätellä, mitä hän on minulle kirjoittanut. En koe tarpeelliseksi tässä käydä koko viestiketjua läpi. Tämän kirjoituksen voi lukea ja ymmärtää, vaikka ei olisi lukenut hänen sähköposteja minulle. Eihän meillä ole korinttilaistenkaan kirjettä Paavalille, mutta voimme silti ymmärtää Paavalin kirjeet Korintin seurakunnalle. Tässä alla viestini uusnatsille.

Shalom!

Selvä homma, koska olet huolissasi omasta terveydestäsi, yritän vastata nyt ripeästi. Mutta minulla olisi todellakin muutakin tekemistä, joten ymmärrä, että teen tämän nyt sinun vuoksesi. Kerroit, että silmästäsi oli näkökyky mennyt. No näinhän kävi myös Paavalille. Itse tartuin Raamattuun ja rupesin tutkimaan sitä päivin ja öin, kun olin sairastunut syöpään. Näin Jumala puhuttelee ihmisiä. Se että sinua nyt vaivaa vakava sairaus, saattaa kertoa siitä, että Jumalalla on sinulle asiaa. Näitä juutalaisia olen nyt tutkinut lähes kymmenen vuotta. En rehvastele, totean vain, että minä en ole mitään johtopäätöksiä koskien juutalaisia tehnyt hetken mielijohteesta harkitsematta asioita perusteellisesti.

Teologinen neuvonantajasi siis myönsi, että Jumala ei ole hylännyt Israelia. Hienoa. Näinhän Paavali sanoo suoraan Roomalaiskirjeessä, että Jumala ei ole hylännyt Israelia (Room. 11:1-2). Käsky kertoa evankeliumi koko maailmalle annettiin kirkolle. Paavalin mukaan evankeliumi tuli kertoa juutalaiselle ensin (Room. 1:16). Jos kerran evankeliumi tuli julistaa juutalaisille ensin ja Paavalin mukaan koko Israel on pelastuva (Room. 11:26), on täysin selvää, että Jumala ei ole hylännyt Israelia, eikä koskaan hylkää.

Teologinen neovonantajasi on siis minun kanssani samaa mieltä, mutta olen silti kuulemma aivan pihalla. Olen pihalla ilmeisesti siksi, että juutalaiset itse hylkäsivät Jeesuksen. Viittaat jakeisiin Luuk. 7:19-35. Itse luen, että fariseukset ja lainoppineet eivät ottaneet kastetta. Luemme Raamatusta, että useat juutalaiset seurasivat Jeesusta, mutta fariseukset, ylipapit ja lainoppineet eivät tahtoneet sitten millään uskoa Jeesukseen. Heitä Jeesus moitti ankarin sanoin useaan kertaan, eli siis sen ajan uskonnollisia johtajia. Hän ei moittinut kalastajia, maanviljelijöitä tai tavallisia duunareita, vaan seurakunnan kaitsijoita, joiden tehtävänä oli toimia paimenina, tehtävä, jossa he Jeesuksen mukaan olivat epäonnistuneet. Kirkko on viimeiset 2000 vuotta esittänyt, että juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen. Haluaisitko näyttää minulle Raamatusta, missä kohtaa kerrotaan koko Israelin kollektiivisesta päätöksestä hylätä Jeesus?

Tästä seuraa mielenkiintoinen havainto. Jos siis juutalaiset, jotka tunsivat Mooseksen lain, profeetat ja kirjoitukset, hylkäsivät Jeesuksen, mutta pakanat, jotka näitä kirjoituksia eivät tunteneet, ottivat Jeesuksen vastaan, millä ilveellä tämä todistaa siitä, että Jeesus oli Israelin Messias? Minä osaan vastata tähän, osaatko sinä? Tiedätkö sinä, mitä Vanha testamentti sanoo Messiaasta? Mitä hän saa tehdä, mitä hän ei saa tehdä, mitä hän tulee tekemään ja mitä ei? Paavali osoitti sapatinpäivänä synagoogassa juutalaisille alkaen Mooseksesta, että tämä mies, Jeesus nasaretilainen, oli kauan odotettu luvattu Israelin Messias. Minä olen juutalainen. Haluaisitko näyttää minulle kirjoituksista, eli siis Vanhasta testamentista, että juuri tämä Jeesus, josta kirkko on julistanut 2000 vuotta, oli todella Messias?

Esität todella outoja asioita. Minä kutsun nykyään itseäni juutalaiseksi. Olen Paavalin kanssa samaa mieltä, ei se ole juutalainen, joka vain ulkoisesti on juutalainen, vaan se, joka sydämessään on juutalainen. Paavalin mukaan se on ympärileikattu, joka noudattaa Tooran säädöksiä:

“Ympärileikkaus on kyllä hyödyksi, jos noudatat lakia. Mutta jos olet lainrikkoja, on ympärileikkauksesi tullut ympärileikkaamattomuudeksi. Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuuttaan ole pidettävä ympärileikkauksena? Ruumiillisesti ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, tuomitsee sinut, joka lain kirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus ole se, joka tapahtuu ulkonaisesti lihassa. Se on juutalainen, joka sisimmässään on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimen mukaan. Hän saa kiitoksen, ei ihmisiltä vaan Jumalalta.” (Room. 2:25‭-‬29 FINRK)

Tässä siis lain noudattaminen katsotaan ympärileikkaukseksi. Voin siis Paavalin mukaan kutsua itseäni juutalaiseksi ja jopa väittää, että olen ympärileikattu. Jos tämä minun ympärileikkaukseni ei riitä juutalaisille, jotka ovat ympärileikattuja ja syntyperäisiä juutalaisia, ympärileikkaan itseni oikein mielelläni voittaakseni edes yhden juutalaisen.

Esität, että on olemassa kaksi valittua kansaa, juutalaiset ja pakanat. Itse näen Raamatusta, että on olemassa ainoastaan yksi Jumalan valittu kansa, Israel. Tähän kansaan Messias on liittänyt pakanat, kuten voidaan todeta jakeista Ef. 2 ja Room. 11, jossa Paavali esittää, että pakanat on oksastettu Israeliin. En ole Raamatustani löytänyt ainuttakaan profetiaa, jossa esitettäisiin, että aikojen lopulla Jumala solmii uuden liiton pakanoiden kanssa ja näistä pakanoista tulee uusi valittu kansa, joka ilmeisesti joko korvaa Israelin tai elää sen rinnalla. Omassa mielessäni ajatus siitä, että olisi kaksi valittua kansaa, on täysin mahdoton. Joten voisitko ystävällisesti näyttää minulle, missä kohtaa Raamattua kerrotaan uudesta liitosta, joka solmitaan pakanoiden kanssa, missä kohtaa kerrotaan kirkosta, joka koostuu ainoastaan pakanoista?

Puhut joukko-opista. Hienoa. Kirkon historiassa oli kaksi eri joukkoa, jotka eivät koskaan leikanneet toisiaan, Israel ja pakanat. Voit lukea kirkkohistoriaa, alkukirkon aikaan juutalaisilla ei ollut mitään asiaa kirkkoon. Nyt on tapahtunut kehitystä ja näemme todellakin kaksi joukkoa, jotka leikkaavaat toisiaan, messiaaniset juutalaiset ja pakanakristityt, ja leikkauspisteessä näitä kahta joukkoa yhdistää se, että molemmat uskovat Jeesukseen. Mutta jos luemme kaikki Raamatun profetiat Israelista ja otamme huomioon Paavalin sanat Ef. 2 ja Room. 11, huomaamme, että Jumalan suunnitelmissa on tasan yksi joukko, Israel, joka koostuu sekä juutalaisista että pakanoista, jotka molemmat uskovat Jeesukseen. Paavalihan puhuu paljonkin Kristuksen ruumiista, jossa on monta eri jäsentä, mutta joka on yksi. Nyt, kun katsoo kristillistä kirkkoa, ei todellakaan voi puhua mistään yhdestä ruumiista, vaan on monta eri ruumista. Vai väitätkö todella, että Kristuksen ruumis, kirkko, joka koostuu miljoonista eri kirkkokunnista, joihin juutalaisilla ei ole mitään asia, on yksi ruumis?

Kysyt miten Ps. 121:4 todistaa, että Israel on valittu kansa? Tämä kyseinen jae ei ehkä sitä todista, mutta ota silmä kauniiseen käteen ja katso mitä tässä sanotaan, Jumala varjelee Israelia, eikä hän torku eikä nuku. Ilmeisesti et ole lukenut kaikkia niitä lukuisia jakeita, joita olen sinulle postannut, tai sitten et ole ymmärtänyt niitä. Tässä yksi jae, joka todistaa, että Israel on valittu kansa:

“Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa. Sinut on Herra, sinun Jumalasi, valinnut kaikista maan päällä olevista kansoista, että olisit hänen omaisuuskansansa.” (5. Mooseksen kirja 7:6 FINRK)

Tässä vain yksi jae, jossa kerrotaan, että Jumala suojelee ja varjelee kansaansa ikuisesti:

“Vuoret ympäröivät Jerusalemia, ja Herra ympäröi kansaansa, nyt ja ikuisesti.” (Psalmit 125:2 FINRK)

Jos haluat, voin laittaa sinulle liioittelematta toista sataa jaetta, jossa kerrotaan tismalleen sama asia, että Israel on Jumalan valittu kansa ja että Jumala varjelee, siunaa ja suojelee omaa kansaansa ikuisesti. Laitoin jo aiemmin monta jaetta, mutta en suinkaan kaikkia. Jos Jumala avaa silmäsi ymmärtämään kirjoituksia, voit etsiä nämä jakeet itse.

Puhut viimeisestä sodasta. Haluaisitko hieman avata, miten se liittyy Israeliin?

Tuohon psalmiin 125 ilmeisesti teologinen neuvonantajasi on sinua neuvonut, että se koski vain tiettyä aikaa. Itse luen tämän, että Jumala ympäröi kansaansa ikuisesti. Esität että juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen ja kansa vaihtui. Joten ole hyvä, ja näytä minulle profetia, jossa kerrotaan Jumalan valitsevan jonkin uuden kansan. Voit myös näyttää Uudesta testamentista, missä kohtaa siellä kerrotaan tästä ilmiöstä, että Jumala nyt valitsi uuden kansan. Laitan tähän loppuun muutaman jakeen Uudesta testamentista. Pahoittelen, että joudun pommittamaan sinua Raamatun jakeille. Lue ne ja tutki niitä, jos sinulla riittää aikaa ja innostusta.

Psalmissa 130 kerrotaan Jumalan lunastavansa kansansa kaikista sen synneistä. Kerro Raamatun valossa, missä kohtaa kerrotaan Jumalan lunastavan kaikki pakanat heidän synneistään, ilman että heitä oksastetaan Israeliin.

Silloin kun Raamatussa liioittelematta puhutaan noin sata kertaa Jerusalemista (päivitys, jos ollaan tarkkoja, sana Jerusalem esiintyy Vanhassa testamentissa 643 kertaa), Jerusalem tulee tulkita Jerusalemina. Nyt on holokaustin jälkeen miljoonia juutalaisia muuttanut Israeliin, heillä on oma valtio, he menestyvät, ihmiset ovat heille kateellisia ja on täysin selvää, että tämä on kansa, jota Jumala on siunannut ja varjellut. Vai väitätkö pokkana, että kirkolla ja Jeesuksella oli tämän asian kanssa jotain tekemistä?

Pietarin kirjeen kohta, jota lainaat (1. Piet. 2:9-10), kertoo meille samaa kuin profeetat satoja kertoja Vanhassa testamentissa, Israel on valittu suku, pyhä heimo jne. Sitten kerrotaan kansasta, joka ennen ei ollut kansa, mutta nyt on. Tämä kansa tarkoittaa pakanoita ja kuten olen jo sanonut, Ef. 2 ja Room. 11 valossa tiedämme, että pakanat voivat kuulua Jumalan valittuun kansaan, kun heidät Messiaan kautta oksastetaan Israeliin.

Kysyt millä tavalla Israel tulisi ymmärtää tässä jakeessa. No minun mielestäni on päivän selvää, että Israel tarkoittaa Jumalan valittua kansaa, Israelia, eikä mitään muuta. Kirkkoisät keksivät omasta päästään, että Kirkko on uusi Israel ja että ei käy päinsä mainita Jeesusta Kristusta ja elää juutalaisuuden mukaan. Kumpaakaan ajatusta en löydä omasta Raamatustani.

Esität ihmeellisiä asioita juutalaisista, että he raiskaavat intiaaneja jossain viidakossa tms. Minä en ole tällaisia asioita koskaan kuullut ja nyt hieman ihmettelen. Myös suuri uskonpuhdistaja Martti Luther kirjoitti juutalaisista, kuinka he ovat myrkyttäneet kaivoja ja tehneet ties mitä hirvityksiä kristityille. Kaikki saatanallisia valheita. Näytä toki lähde, missä kerrotaan tästä juutalaisten toteuttamasta lapsien raiskaamisesta.

Mutta niinäkään päivinä minä en tee heistä loppua, tarkoittaa tismalleen mitä siinä sanotaan ja olet ymmärtänyt aivan oikein, Jumala rankaisee Israelia sen synneistä, mutta ei hylkää ikuisiksi ajoiksi, vaan aina on olemassa jäännös. Ja nyt me näemme, että tänään tuo jäännös on jo melkoinen kansa. Ja se mikä sinua saattaa ärsyttää suunnattomasti on se, että Suomessa ja muualla on kaltaisiani kristittyjä monia, jotka ovat hylänneet kirkon ja liittyneet Israeliin, toisin sanoen me olemme kääntyneet juutalaisiksi. Meitä vihaavat täten kristityt ja muslimit, joille on pienestä asti opetettu, että juutalaiset pitää tappaa ja hävittää maan päältä. Kuvitteletko, että Suomessa on uskonnonvapaus ja me saamme kokoontua vapaasti? Me emme huutele netissä missä me kokoonnumme, koska niin moni taho vihaa meitä. Miltäs tämä kuulostaa? Onko tämä sinun mielestäsi hieno tilanne? Haluaisitko kuulla parhaita paloja palautteesta, jota olen saanut ihmisiltä, jotka kutsuvat itseään kristityiksi?

Olet tämän “jos” sanankin ymmärtänyt aivan oikein. Mooseksen laissa on siunauksia lain noudattamisesta ja kirouksia lain rikkomisesta. Kaikki profeetat julistavat tismalleen samaa, että Jumala rankaisee Israelia sen synneistä, mutta ei ikinä hylkää omaa omaisuuskansaansa.

Sanot että Pietari ilmoitti, että Jumala valitsi itselleen uuden kansan. Näin ei Pietari sano, eikä Paavali, eikä kukaan muukaan. Näytä nyt se profetia Vanhasta testamentista, jossa kerrotaan, että Jumala on valitseva itselleen uuden kansan. Kysyitkö teologiselta neovonantajaltasi, mitä mieltä hän on Jeremian profetiasta uudesta liitosta (Jer. 31:31-33), että uusi liitto solmitaan Israelin ja Juudan heimon kanssa ja että uudessa liitossa on voimassa Toora, eli siis Mooseksen laki, joka uudessa liitossa kirjoitetaan meidän sydämiimme?

Jotain kertoo sinun tavastasi tulkita Raamattua, että Jer. 31:36 puuttu sana valittu. Siinähän sanotaan, että vain jos luonnonlait häviävät, lakkaa Israel olemasta Jumalan kansa. Koska luonnonlait eivät ole kadonneet, on Israel edelleen Jumalan valittu kansa.

Kysyit Ilmestyskirjasta. No, siellä kerrotaan ensinnäkin pelastuneista, joita on 12000 jokaisesta Israelin heimosta (Ilm. 7:1-9) ja sitten on pakanoita lukematon määrä. En löydä Ilmestyskirjasta sitä jaetta, jossa kerrottaisiin kaikkien vitsausten ja rangaistusten koskevan Israelia. Ja toisin kuin eräät, me juutalaiset emme tulkitse Raamattua kirjaimellisesti, vaan ymmärrämme, että 12000 jokaisesta kahdestatoista heimosta voi hyvinkin olla symbolinen luku.

Nyt on niin, että sinua vaivaa vakava sairaus, joka varmasti tarkoittaa sitä, että Jumalalla on sinulle asiaa. Joten ota Raamattu omaan käteesi, tutki itse, mitä siellä sanotaan sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa Israelista ja rukoile, että Jumala avaisi silmäsi ymmärtämään kirjoituksia. Nyt sinä et seuraa Raamatun sanaa, vaan kirkon opetusta. Itse sairastuttuani syöpään tartuin Raamattuun, koska olin harras luterilainen. Tämä tapahtui vuonna 2011. Kesti neljä vuotta, kunnes silmäni avautuivat ja peite otettiin pois silmiltäni. Se tapahtui yhden jakeen kautta, joka oli Mt. 5:17-19. Olin silloin 32 vuotta. Olin lukenut vuorisaaranan kymmeniä kertoja, ellen satoja, yhdestä Raamatusta olin alleviivannut koko vuorisaarnan, koska se oli ja on edelleen mielestäni oikein loistava saarna. Silti, vasta 32-vuotiaana huomasin, että tässähän Jeesus sanoo, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Tutkin mitä kristityt opettajat olivat tästä jakeesta mieltä, ja sehän oli aivan täyttä puutaheinää. Samalla hetkellä, mieleeni tuli jostakin toisia jakeita, kuten Room. 3:31, Room. 6:15, Room. 7:12 ja 1. Joh. 5:3. Kaikki jakeet saman päivän aikana, enkä ollut koskaan niitä huomannut, koskaan niitä pohtinut, koskaan kuullut yhdenkään luterilaisen opettajan opettaneen niistä. Koin oloni petetyksi. Kirkko oli pimittänyt minulta jotakin. Muistin että Jeremia puhui jotakin uudesta liitosta. Katsoin sen jakeen (Jer. 31:31-33). Hämmästyin, että tässä Jeremia kertoo uudesta liitosta, joka solmitaan Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa, liitosta, jossa Toora, eli siis Mooseksen laki kirjoitetaan meidän sydämiimme. Ihmettelin tätä asiaa, koska kaikki papit ja opettajat olivat kertoneet uudesta liitosta, joka solmittiin pakanoiden kanssa ja jossa oli voimassa uusi laki, Kristuksen laki. Muistin, että psalmeissa 19 ja 119 kerrottiin jotakin Jumalan laista. Luin ne ja hämmästyin jälleen, näitäkään asioita ei oltu minulle kerrottu. Siellähän sanotaan, että Toora on täydellinen, siitä saa suuren ilon, se antaa suuren rauhan, se on voimassa ikuisesti. Mooseksen laki täten Raamatun mukaan on täydellinen ja ikuinen. Kaikki tämä yhden päivän aikana. Sitten luin koko Uuden testamentin tässä valossa, enkä löytänyt sieltä ainuttakaan kohtaa, jossa kerrottaisiin epätäydellisestä laista, joka korvattiin uudella lailla, Kristuksen lailla, en löytänyt sanaakaan pakanoista, jotka muodostavat kirkon, joka korvaa Israelin jne. Hyvin lyhyen ajan kuluessa kaikki mitä kirkko oli opettanut kaatui ja sortui kuin korttitalo. Sapatti oli kaikkein hämmästyttävin juttu. Samana päivänä, kun nämä muutkin jakeet avautuivat minulle, luin huvikseni kymmenen käskyä toisesta Mooseksen kirjasta. Huomasin, että siellähän käsketään pyhittämään sapatti, viikon seitsemäs päivä. Olin lukenut elämäni aikana kymmenen käskyä Raamatustani kymmeniä, ellen satoja kertoja. Nyt, 32 vuotiaana, huomasin ensimmäisen kerran, että siellähän käsketään pyhittää sapatti. Miksi vasta nyt? Samoin muistin välittömästi, että luomisviikkolahan Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Tätä asiaa ei oltu kerrottu minulle pyhäkoulussa, ei lastenleireillä, ei rippikoulussa, ei saarnoissa eikä opetuksissa. Koin, että minua oli rumasti sanottuna kusetettu ja pahasti. Kuinka vanha itse olit, kun ensimmäisen kerran huomasit nämä jakeet ja ymmärsit, mitä niissä sanotaan? Kenties itse uskot, että sinulla ei ole peitettä silmillä, mutta voin todistaa omasta puolestani ja lukuisten entisten kristittyjen puolesta, että me kaikki olemme havainneet saman asian, että meillä on ollut peite silmillä.

Haluatko nähdä suuren ihmeen, kuinka peite poistetaan silmiltä? Kirkko on 2000 vuotta opettanut, että helluntaina Jerusalemissa vuodatettiin Pyhä Henki pakanoiden ylle, solmittiin uusi liitto pakanoiden kanssa ja syntyi kristillinen kirkko, joka korvasi Israelin, koska juutalaiset 50 päivän jälkeen pääsiäisestä olivat kollektiivisesti kuulemma päättäneet hylätä Jeesuksen. Nyt jos haluat nähdä, kuinka peite poistuu silmiltä, lue Apt. 2:1-41. Katso, kenen ylle Pyhä Henki vuodatettiin. Jos olet sitä mieltä, että pakanoiden, lue se uudestaan. Lue se tarkkaan ja huolellisesti, vaikka kaksi, kolme, neljä tai viisi kertaa. Kerro sitten minulle, kenen kanssa uusi liitto solmittiin ja kenen ylle Pyhä Henki vuodatettiin.

Voin itse todistaa, että minulla oli peite silmillä. En ole havainnut, että niillä juutalaisilla, joiden kanssa olen keskustellut, olisi peitettä silmillä. Tapasin erään ortodoksijuutalaisen rabbin. Näytin hänelle erään jakeen. Kysyin häneltä, puhutaanko tässä Messiaasta. Hän vastasi, että kyllä, koska niin ja niin. Sitten kysin, puhutaanko tässä parantumisesta. Hän vastasi että kyllä, koska niin ja niin. Sitten kysyin häneltä, että puhutaanko tässä tupsuista. Hän vastasi välittömästä, että kyllä, koska niin ja niin. Sitten kysyin häneltä, että eikö nainen parantunut verenvuodosta, koskettamalla Jeesuksen viitan tupsua. Hän vastasi että kyllä, ja kohautti hartioitaan. Miksi tämä ihmeellinen ja tarkka profetia Jeesuksesta ei vakuuttanut tätä ortodoksijuutalaista rabbia siitä, että Jeesus oli Israelin luvattu Messias? Siksi, että tämä Jeesus, josta kirkko on julistanut viimeiset 2000 vuotta, kumosi Tooran, hylkäsi sapatin, hylkäsi Israelin, vuodatti Pyhän Hengen Israelin ylle, perusti pakanakirkon, josta Raamatussa ei ole ainuttakaan profeettaa, nousi ylös kuolleista sunnuntaina, päivänä, josta Raamatussa ei ole ainuttakaan profetiaa.

Koska olen itse kääntynyt juutalaiseksi, noudatan kaikkia juutalaisia tapoja, ajattelen kuin juutalainen, luen Raamattua kuin juutalainen, minä tiedän, miten evankeliumi tulee julistaa juutalaisille. Meidän seurakunnassa on käynyt ortodoksijuutalaisia vieraita pyhässä sapattikokouksessamme. Siemen on jo kylvetty ja herätys tulee pian, peite on juutalaisten silmiltä poistettu jo aikoja sitten. Sitten kun ensimmäiset miljoona juutalaista ottavat vastaan Jeesuksen, kirkko ei tule saamaan siitä mitään kunniaa. Tämä tehtävä on jo annettu toisille.

Paavali julistaa, että evankeliumi on saarnattava juutalaisille ensin ja että koko Israel on pelastuva. Sinun metodeillasi se ei ikinä tule onnistumaan. Paavali sanoo, että pelastaakseen heimoveljiään hän kaivaisi vaikka silmät päästään. Miksi kristityillä ei ole tätä asennetta? Joten, pelastaakseni heimoveljiäni, minä olen valmis jopa ympärileikkaamaan itseni. Paavali käskee tekemään juutalaiset kateelliseksi. Kun juutalaiset katsovat kirkkoa, mistä heidän pitäisi olla kateellisia? Minä mietin tätä kysymystä vuosia sitten ja keksin vastauksen, he olisivat todella kateellisia, jos me pakanat noudattaisimme Mooseksen lakia paremmin kuin syntyperäiset juutalaiset ja tuntisimme kirjoitukset paremmin kuin he. Tähän minä olen pyrkinyt ja toistaiseksi se näyttää toimivan ja koko Israel on pelastuva.

Vielä yksi viimeinen pointti. Kuten jo totesin, tehtävä julistaa evankeliumi kaikille kansoille ja juutalaisille ensin, annettiin kirkolle. Tätähän kirkko on yrittänyt jo 2000 vuotta tuloksetta. Voisiko nyt 2000 vuoden jälkeen todeta rehellisesti, että kirkko on epäonnistunut tässä tehtävässään? Jumala on nyt todella vihainen. Onko hän vihainen juutalaisille, vai kirkolle? Hän ei ole vihainen juutalaisille, vaan kirkolle, koska kirkko ei ole hoitanut heille säädettyä tehtävää. Miksi Jumala olisi vihainen omalle kansalleen sen takia, että kirkko epäonnistui? Kun Joona ei totellut Jumalan käskyä viedä evankeliumi Niiniveen, kehen Jumala suuttui, Joonaan, vai Niiniveen? Tietenkiin Joonaan, ja Joona joutui olemaan valaan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä. Nyt kun kirkko on epäonnistunut ja Jumala on todella vihainen, mitä hän on tekevä? Jeesuksen vertauksessa viinitarhan vuokraajista (Mt. 21:33-46) Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta otetaan pois “teiltä” ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmää. Kristityt lopettavat lukemisen tähän ja opettavat, että Jeesus tässä sanoo, että Jumalan valtakunta otetaan pois Israelilta ja annetaan pakanoille. Jos he lukisivat kaksi seuraavaa jaetta, he huomaisivat kirjoitetun, että ylipapit ja fariseukset ymmärsivät tämän vertauksen koskevan heitä. Jumalan valtakunta siis otettiin pois Jeesuksen ajan hengellisiltä johtajilta, ylipapeilta ja fariseuksilta. Sama odottaa kirkkoa. Jumalan valtakunta otetaan pois kirkon papeilta, piispoilta, kardinaaleilta ja paaveilta. Kirkossa käyvä oppimaton kansa on syytön siihen, että heitä on harhaanjohdettu. Heitä Jumala ei rankaise, mutta kun Jeesus tulee takaisin, hänellä on muutama painava sana koskien kirkon pappeja ja viisaita teologeja.

Nyt olen omasta mielestäni perusteelliseti vastannut sinulle ja nähnyt todella paljon vaivaa. Kuten sanoin ensimmäisessä viestissäni, jotakin on tapahtunut myös minulle, mutta en voi sitä nyt tässä paljastaa, eikä se ole oleellista. Voin kertoa myöhemmin, mistä on kyse. Jos kerkeät tässä välissä vastaamaan, saatan keretä sunnuntaina vielä vastaamaan sinulle, mutta koko ensi viikko on pyhitetty muita tehtäviä varten, joten ensi viikolla minulla valitettavasti kertakaikkiaan ei ole aikaa vastata sinulle.

Tutki itse Raamattua ahkerasti, arvio kaikki mitä teologinen neuvonantajasi sinulle opettaa Raamatun valossa ja rukoile, että Jumala avaisi silmäsi ymmärtämään kirjoitukset. Tämän suurempaa neuvoa en osaa antaa sinulle. Aurinko laskee ja pian on sapatti, viikon seitsemäs päivä, jonka Jumala siunasi ja pyhitti jo sapatinpäivänä, päivä, jota meidän käsketään kymmenessä käskyssä viettää, päivä, joka kuuluu myös meille muukalaisille (Jes. 56:1-8), päivä jonka aikojen lopulla kaikki kansat tulevat pyhittämään (Jes. 66:23) ja jota Jesaja kutsuu suureksi ilopäiväksi (Jes. 58:13-14). Joten, sitten kun aurinko on laskeutunut, Shabbat Shalom!

Lauri

Tässä nämä jakeet Uudesta testamentista. Lue ajan kanssa rukoillen ja ihmetellen. Näyttääkö siltä, että Jumala hylkäsi Israelin, oman omaisuuskansansa? Nämä on jälleen suoraan käyttämäni Linux ohjelman tulosteesta, FINRK tarkoittaa Raamattu Kansalle käännöstä, jota eniten käytän, mutta olen havainnut, että kaikki käännöksemme ovat enemmän tai vähemmän surkeita. Voit lukea ne mistä käännöksestä haluat, merkitys ei oleellisesti muutu.

Hän synnyttää pojan, ja sinun on annettava hänelle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa KANSANSA sen synneistä.”
Matteus 1:21 FINRK

Menkää sen sijaan Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo,
Matteus 10:6 FINRK

Jeesus vastasi: ”Ei minua ole lähetetty muiden kuin Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo.”
Matteus 15:24 FINRK

Hänen yläpuolelleen oli kirjoitettu hänen tuomionsa syy: ”Juutalaisten kuningas”.
Markus 15:26 FINRK

Jeesus vastasi: ”Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista heimoa.
Matteus 19:28 FINRK

Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin muistaakseen laupeuttaan Abrahamia ja hänen siementään kohtaan, iankaikkisesti, niin kuin hän on isillemme puhunut.
Luukas 1:54‭-‬55 FINRK

Ylistetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen.
Luukas 1:68 FINRK

valoksi, joka ilmestyy pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.
Luukas 2:32 FINRK

Minäkään en tuntenut häntä, mutta sitä varten, että hän tulisi tunnetuksi Israelille, minä olen tullut kastamaan vedessä.
Johannes 1:31 FINRK

Natanael sanoi Jeesukselle: ”Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas.”
Johannes 1:49 FINRK

Te palvotte sitä, mitä ette tunne. Me palvomme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastus tulee juutalaisten keskuudesta.
Johannes 4:22 FINRK

Pilatus laati tauluun kirjoituksen ja antoi kiinnittää sen ristiin. Siihen oli kirjoitettu sanat: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.”
Johannes 19:19 FINRK

Mutta Herra sanoi hänelle: ”Mene, sillä hän on minun valittu aseeni viemään minun nimeäni pakanakansojen ja kuninkaiden ja Israelin lasten eteen.
Apt. teot 9:15 FINRK

Hän lähetti sanan Israelin lapsille julistaen evankeliumia rauhasta, joka tulee Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen, joka on kaikkien Herra.
Apt. teot 10:36 FINRK

Jumala, tämän Israelin kansan Jumala, valitsi meidän isämme, ja hän korotti tämän kansan, kun israelilaiset asuivat muukalaisina Egyptin maassa, ja vei heidät kohotetulla käsivarrella sieltä ulos.
Apt. teot 13:17 FINRK

Daavidin jälkeläisistä Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Vapahtajaksi Jeesuksen.
Apt. teot 13:23 FINRK

Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
Roomalaisille 1:16 FINRK

Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
Roomalaisille 9:3‭-‬5 FINPR

Kysyn siis: ei kai Jumala ole hylännyt kansaansa? Ei tietenkään! Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen ja Benjaminin heimoa. Ei Jumala ole hylännyt kansaansa, jonka hän on ennalta tuntenut.
Roomalaisille 11:1‭-‬2 FINRK

Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, tahdon teidän tietävän tämän salaisuuden: paatumus on kohdannut OSAA Israelista, ja se kestää, kunnes täysi määrä pakanoita on tullut sisälle. Sitten KOKO Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: ”Siionista on tuleva Pelastaja. Hän poistaa jumalattomuuden Jaakobista.
Roomalaisille 11:25‭-‬26 FINRK

Haluan sanoa tämän: Kristus on tullut ympärileikattujen palvelijaksi Jumalan totuuden tähden, että hän vahvistaisi isille annetut lupaukset
Roomalaisille 15:8 FINRK

Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, tervehtii kahtatoista hajaannuksessa asuvaa heimoa.
Jaakob 1:1 FINRK

One thought on “Kirje uusnatsille”

  1. Upea kirjoitus, hienoa! Tässä on suuria linjanvetoja, ja se pistää ajattelemaan isoja asioita.
    Onnittelut vielä kerran!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *