Jeesus naulasi lain ristille?

Hand Being Nailed to the Cross (Macro)

Usein kuulee, että Jeesus naulitsi lain ristille. Täten meidän ei tarvitse murehtia Mooseksen laista, olemme vapaat lain orjuudesta. Jos tämä on totta, saako täten tappaa, varastaa, tehdä huorin, polttaa lapsia Molokille tai sekaantua eläimiin? Ei, sitä se ei kristittyjen mielestä tarkoita. Se tarkoittaa, että lain seremoniasäädökset on naulattu ristiin, moraalisäädökset velvoittavat meitä edelleen. Näin kristityt kätevästi lisäilevät Raamatun sanaan omia tulkintojaan. Mitkä sitten ovat moraali- ja mitkä seremoniasäädöksiä? No sapatti on tietenkin seremoniakäsky, me olemme siitä vapaat ja meillä on ihana sunnuntai, orjuuttavan sapatin sijaan. Tässä on vain se ongelma, että Toorassa käskyjä ei missään kohtaa jaotella moraali- ja seremoniasäädöksiin, joten kristityt tekevät tämän jaottelun täysin mielivaltaisesti. Toinen ongelma on se, että Kolossalaiskirjeessä ei käskyjä jaotella, sanotaan vain, että laki naulittiin ristille. Mikä käsky siis kumottiin ristillä ja mikä ei? Tähän ei yksikään kristitty osaa vastata.

Jos laki todella naulattiin ristille, kumottiin, tehtiin tehottomaksi, muutettiin tai siihen koskettiin millään tavalla, meidän tulee tämä kirjoitus hylätä raamatunvastaisena. Kymmenessä käskyssä meidän käskettään pyhittää sapatinpäivä. Toorassa sanotaan, että älä lisää tähän lakiin mitään, äläkä ota siitä mitään pois (5. Moos. 12:32). Tämä koskee myös Messiasta. Danielin kirjassa (Dan. 7:25) kuvataan antikristusta, joka muuttaa ajat ja lain. Joten Jeesus, joka kumoaa sapatin ja asettaa sen sijaan pyhäpäiväksi sunnuntain, ei voi olla Israelin Messias, vaan hän on antikristus. Varsin yksinkertaista. Raamatussa sanotaan, että Toora on täydellinen (Ps. 19:8) ja ikuinen (Ps. 111:7,8; Ps. 119:152; Ps. 148:6; Ps. 89:35; Ps. 119:160). Miksi ihmeessä täydellinen ja ikuinen Toora piti kumota, naulata ristille? Kristittyjen pyhä kirja, Uusi testamentti, jos se todella opettaa, että laki naulattiin ristille, tulee täten polttaa, koska se ei voi olla Jumalan sanaa.

Mutta sanotaanko Raamatussa, että Mooseksen laki naulattiin ristille?

“Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.” (Kol. 2:13-14)

Mikä on kirjoitus säädöksineen (χειρόγραφον τοῖς δόγμασιν), joka oli meitä vastaan? Onko se Mooseksen laki? Kuten yllä esitin, jos kerran Mooseksen laki naulattiin ristille, ei enää olisi mitään syntiä, ei mitään rikkomusta, josta meidät tuomittaisiin. Jos kerran Mooseksen laki ei enää syytä meitä, ei ole mitään syntiä, josta meidät tuomittaisiin. Tässä jakeessa kuitenkin sanotaan, että saimme anteeksi kaikki rikoksemme, joka ei olisi mahdollista, jos laki kumottiin ristillä. Tällainen tulkinta täten, että Mooseksen laki naulattiin ristiin, on täysin absurdi ja johtaa siihen ikävään tilanteeseen, että me olemme vapaat rikkomaan Mooseksen lain joka ikistä käskyä. Mutta kuten jo esitin, kristityt ovat keksineet, että ainoastaan seremoniasäädökset naulattiin ristiin, mitä ei voi tämän jakeen perusteella puolustaa.

Mitä naulattiin ristille? Jeesuksen pään yläpuolelle naulattiin kirjoitus, jossa oli esitettynä Jeesuksen tuomio – “Jeesus nasaretilainen, juutalaisten kuningas”. Kirjoitus säädöksineen, joka naulattiin ristille, on meidän tuomiomme syy, syntilista, joka on tehty tehottomaksi Jeesuksen sovitustyön ansiosta. Lakia ei naulattu ristille, vaan meidän syntimme, lista hirvittävistä rikoksistamme. Jos laki naulattiin ristille, ei olisi mitään, mikä voisi tuomita meidät. Toki tässä jakeessa sanotaan, että kirjoitus säädöksineen, josta voi saada sen vaikutelman, että laki naulattiin ristille. Mutta paljon järkevämpi tulkinta on, että lista meidän synneistämme naulattiin ristille.

Kristityt vihaavat Tooraa, Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia (Room. 7:12). Täten kristityt tulkitsevat Uuden testamentin kirjoituksia tästä tooravastaisesta näkökulmasta käsin. Kun he ovat päättäneet, että Mooseksen laki naulattiin ristiin, seuraavaksi he esittävät Efesolaiskirjeen pohjalta, että Jeesus teki tehottomaksi Mooseksen lain.

Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.” (Ef. 2:14-16)

Kuten jo yllä esitin, jos Mooseksen laki kumottiin, se johtaa täysin absurdiin tilanteeseen, jossa enää ei ole mitään syntiä, josta meitä voitaisiin tuomita. Tässä kuitenkin sanotaan, että Jeesus teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen. Käskyjen laki säädöksineen on kreikaksi τὸν νόμον τῶν ἐντολῶν ἐν δόγμασιν. Paavali heittää tässä kehään kaikki kreikan lakia tarkoittavat termit, nomos, entole ja dogmasin. Näistä nomos tarkoittaa yleensä aina Mooseksen lakia, entole mitä tahansa käskyä ja dogmasin taas ihmiskäskyjä ja oppeja, josta tulee meidän kieleemme sana dogma. Tekikö Jeesus täten Mooseksen lain tehottomaksi? Kun luemme tämän kontekstissa ja otamme huomioon mitä Paavali sanoo edellä, huomaamme, että hän puhuu vihollisuudesta, erottavasta väliseinästä pakanoiden ja juutalaisten välillä, joka on purettu ja tehty tehottomaksi. Tällä väliseinällä Paavali selvästi viittaa temppelin väliseinään, joka erotti pakanoiden alueen temppelissä pyhästä, vain juutalaisille tarkoitetusta alueesta. Mutta Toorassa ei ole mitään käskyä rakentaa temppeliin tällaista erottavaa väliseinää, kyse on täten ihmiskäskystä. Tämän vihollisuuden väliseinän Jeesus on purkanut ja tehnyt tehottomaksi sen ihmiskäskyn, joka erotti juutalaiset pakanoista. Luemme, että Jeesus on yhdistänyt juutalaiset ja pakanat ja tehnyt heidät yhdeksi uudeksi ihmiseksi. Vihollisuus juutalaisten ja pakanoiden välillä on tehty tehottomaksi, meidät pakanat on oksastettu Israeliin (Room. 11) ja meistä on tullut yksi Ruumis, yksi Messiaan kansa, joka koostuu sekä juutalaisista että pakanoista. Tässä jakeessa täten, ei sanota, että Mooseksen laki on tehty käskyineen ja säädöksineen tehottomaksi. Pietari varoittaa meitä, että Paavalin kirjeissä on paljon vaikeita kohtia, joita kristityt tulevat vääristelemään, ja tämä jae on yksi niistä.

Kun nyt kristityt ovat sanoneet, että Mooseksen laki, jota Paavali kuvaa pyhäksi, vanhurskaaksi ja hyväksi ja psalmistat ikuiseksi ja täydelliseksi, naulattiin ristiin ja tehtiin tehottomaksi, seuraavaksi he esittävät Heprealaiskirjeen pohjalta, että pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos. He lainaavat kahta jaetta Heprealaiskirjeestä “Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.” (Hepr. 7:12) “Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön” (Hepr. 7:18) ja sanovat, että katsohan sinä judaisti, Raamattu sanoo, että laki muutettiin, että entinen vanhan liiton käsky kumottiin. Myönnän, että irti kontekstista lainattuna tämä on tismalleen mitä Heprealaiskirjeessä sanotaan. Katsotaan, mitä näissä jakeissa sanotaan kontekstissa:

Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan? Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos. Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen, joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta. Sillä hänestä todistetaan: “Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan”. Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön-sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.” (Hepr. 7:11-19)

Ensinnäkin tässä puhutaan Jeesuksesta, joka on ylipappi ikuisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan. Heprealaiskirjeen kirjoittaja tässä kohtaa vääntää rautalangasta, että Jeesusta eivät koske Aaronin pappeuden säädökset, koska hän on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Tätä tarkoittaa, että pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos, se ei tarkoita, että pappeuden vaihtuessa koko Mooseksen laki hyvine ja vanhurskaine säädöksineen kumotaan, se tarkoittaa vain ja ainoastaan, että Jeesusta ylipappina eivät koske Aaronin pappeuden säädökset, onhan hän Juudan heimosta, jonka pappeudesta Mooseksen laki ei sano sanaakaan. Näin siis meidän ylipappimme on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Että entinen säädös kumotaan ei tule tulkita kirjaimellisesti, ikään kuin Mooseksen lain ikuinen, vanhurskas ja hyvä säädös kumottaisiin, tässä on jälleen kyse samasta asiasta, Jeesus on ylipappimme ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan, häntä eivät koske Aaronin pappeuden säädökset, tämäkään jae ei tarkoita kirjaimellisesti, että Mooseksen laista olisi nyt tämä tai tuo käsky kumottu. Aaronin pappeutta koskevat ikuiset säädökset ovat edelleen voimassa, mutta Heprealaiskirjeen kirjoittaja joutuu vääntämään rautalangasta, kuinka Jeesus voi olla ylipappi, vaikka onkin Juuden heimoa.

Kuten sanoin yllä, jos Uudessa testamentissa kumotaan yksikin käsky Mooseksen laista, silloin Uusi testamentti on ristiriidassa Vanhan testamentin kanssa, jossa sanotaan, että Mooseksen laki on täydellinen ja ikuinen. Mutta kuten olen osoittanut, meidän onneksemme, meidän ei tarvitse polttaa Uutta testamenttia, koska ymmärrämme oikein, että Uudessa testamentissa ei lakia kumota. Käytän näin vahvaa kieltä, jotta kristityt ymmärtäisivät, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Danielin kirjan mukaan antikristus muuttaa ajat ja lait (Dan. 7:25). Jeesus, joka kumoaa yhdenkin piirron Mooseksen laista, on täten antikrsitus. Jeesus itse sanoo, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto (Mt. 5:17-19). Kristityillä, jotka näiden tässä esitettyjen jakeiden ja muiden jakeiden perusteella esittävät, että Jeesus kumosi tämän tai tuon käskyn Mooseksen laista, on selitettävä jollakin keinolla nämä Jeesuksen painavat sanat vuorisaarnasta. He tekevät sen vetoamalla siihen, että Jeesus sanoo tulleensa täyttämään lain. Näin ollen Jeesus ei kumonnut lakia, hän täytti sen meidän puolestamme. Näin kristityt voivat kätevästi selittää, että Mooseksen lain tämä tai tuo käsky ei koske meitä, koska se on täytetty, sitä ei ole kumottu, mutta se ei velvoita meitä. Jokainen voi itse arvioida, kuinka paljon järkeä tällaisessa selittelyssä on. Minua se ei vakuuta, vaan luen vuorisaarnasta, että Jeesus sanoo, että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Se tarkoittaa tismalleen mitä siinä sanotaan. Lainataan tähän loppuun koko kontekstissa Jeesuksen painavat sanat, jotka ovat myrkkyä kristityille, jotka ovat joutuneet repimään hiuksia päästään keksiäkseen miten selittää pois nämä sanat:

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Mt. 5:17-20)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *